Etunimet | Lars Paul-Erich |
---|---|
Sukunimi | Hattinen |
Sotilasarvo | Ylikersantti |
Syntymäaika | 16.05.1923 |
Kotikunta | Kuorevesi |
Syntymäkunta | Kuorevesi |
Joukko-osastot | Jatkosota: 01.06.1941 - 23.05.1942 Le.SK Jatkosota: 24.05.1942 - 02.04.1943 T-Le.Lv 35 Jatkosota: 03.04.1943 - 30.07.1944 HLe.Lv.28 Jatkosota: 31.07.1944 - 31.12.1944 SotaS |
Lars Paul-Erich "Lasse" Hattinen (16. toukokuuta 1923 Kuorevesi – 3. tammikuuta 1961 Koivulahti) oli suomalainen sodanaikainen hävittäjälentäjä. Hän oli vuoden 1961 Koivulahden lentoturmassa onnettomuuskoneen kapteenina ja sai samalla itsekin surmansa.
Hattinen toimi jatkosodan aikana hävittäjälentäjänä ja lensi Morane-Saulnier M.S.406 -koneella. Hän sai kaikkiaan kuusi ilmavoittoa noin kuukauden aikana 25. kesäkuuta – 30. heinäkuuta 1944. Siten hänestä tuli hävittäjä-ässä. Kolme viimeistä voittoaan hän saavutti Mörkö-Morane -konetyypillä, kolmella eri koneyksilöllä. Viimeisellä sotalennollaan 30. heinäkuuta 1944 Hattisen kone syttyi tuleen, ja hän pelastui vain nipin napin saaden pahoja palovammoja.
Sodan jälkeen Hattinen lähti vammoista toivuttuaan pölytyslentäjäksi Brasiliaan ja levitti siellä lentokoneella hyönteismyrkkyä viljelyksille. Palattuaan Suomeen 1951 Hattinen ajoi aluksi isänsä omistamaa taksia, mutta pääsi sitten 1955 lentäjäksi Aero Oy:n palvelukseen.
Hattinen oli tammikuun alussa 1961 Aeron DC-3 OH-LCC "Tiira"-koneen kapteenina. Kone lähti illalla 2. tammikuuta Helsingistä Kruununkylän (Kruunupyy) lentokentälle, ja koneen kolmihenkinen miehistö yöpyi Kokkolassa. Hattinen ja koneen perämiehenä toiminut Paavo Halme jäivät viettämään Aeron toimiston virkailijan kanssa iltaa Kokkolan Seurahuoneelle. Illan aikana he nauttivat kolmistaan 16 pulloa olutta, 7 grogia giniä ja pullon konjakkia. Illanvietto kesti kello kahteen saakka yöllä.
Seuraavana aamuna Hattinen ja Halme eivät ehtineet kentälle lähtevään yhteiskuljetukseen, vaan Aeron virkailija joutui viemään heidät sekä koneen lentoemännän sinne henkilöautollaan. He saapuivat kentälle 6.55 eli viisi minuuttia ennen aikataulun mukaista lähtöä Vaasan kautta Helsinkiin. Kiireisten lähtövalmistelujen jälkeen kone nousi ilmaan kello 7.16. Huonossa säässä matalalla lentänyt kone syöksyi maahan kello 7.40.30 Koivulahdessa, jolloin kaikki koneen 22 matkustajaa ja 3 miehistön jäsentä saivat surmansa.
Kirjailija Seppo Porvali on kirjoittanut Lars Hattisesta teoksen Viimeinen ässä — lentokapteeni Lasse Hattisen elämäkerta (Apali 2011).
Klikkaa kuvakkeilla merkittyjä paikkoja saadaksesi lisätietoa kyseisestä paikasta.
Päivämäärä | Muokkaaja | Lisätieto / muokkaus |
---|---|---|
2022-04-10 06:59:34 | homie74 | Joukko-osastot |
2022-04-10 06:54:57 | homie74 | Joukko-osastot |
2018-02-18 17:32:40 | pstp2 | Hyväksyntä |
2018-02-02 19:50:34 | kuuronaa49 | Hyväksyntä |
2018-01-03 06:24:40 | juhariepponen | Joukko-osastot |
2018-01-03 06:14:54 | juhariepponen | Kuva, Joukko-osastot |
2018-01-03 06:14:01 | juhariepponen | Sotilasarvo |
2018-01-03 06:08:45 | juhariepponen | Wikipedia-osoite |
2018-01-03 06:08:32 | juhariepponen | Syntymäkunta |
2018-01-03 06:07:51 | juhariepponen | Sivun luonti |