Kun suomalaisten hyökkäys Raatteessa alkoi tammikuun 1940 alussa, taisteluja johtaneen Siilasvuon suunnitelma oli, että neuvostojoukkojen yhteydet rajan taakse oli katkaistava, joukot oli paloiteltava osiin ja syntyneet motit tuhottava. Suunnitelman toteuttamiseksi avattiin Alanteenjärven - Vuokkijärven jäälle autotie, jota käytettiin joukkojen keskittämisessä ja niiden huoltamisessa.
JR 64 oli osa Osasto Fagernäsiä lukuunottamatta I/JR 64, joka oli osa Osasto Karia. Everstiluutnantti Uno Fagernäsin komentama JR 64 hyökkäsi etelästä yhdellä pataljoonalla kohti Likoharjua ja yhdellä komppanialla (K/JR 64) rajan tuntumassa kohti Raatevaaraa.
Vihollisen 44. Divisioonan kolme rykmenttiä olivat sulloutuneena hyvin suppealle alalle Raatteentielle. Kun tie idempänä oli katkaistu, olivat neuvostoliittolaiset motissa. Ainoa heikompi suunta oli Puraksessa, mutta sekin saatiin tukittua. Haukilan motin, samoin koko Raatteen suunnan mottien, ankarat tuhoamistaistelut käytiin 5. - 7.1.1940. Pahassa pinteessä olevan divisioonan avuksi pyrki venäläinen suksin liikkuva valiorykmentti, mutta sekään ei saa avattua yhteyttä Raatteen tien joukkoihin. Hiihtorykmentti lyötiin rajussa taistelussa. Venäläisten murtoyritykset kävivät yhä epätoivoisemmiksi heidän pyrkiessään hyökkäysvaunujen avulla suomalaisten miinoittamien murrosteiden läpi.
7.1. ryhmä Fagernäs valtasi Purasjoen sillan ja vihollisen vastarinta lakkasi lähes kokonaan.
Sotapäiväkirjoja JR64 komppanioista: http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?q=1&o=0